Lopend naar neushoorns!!!!! - Reisverslag uit Harare, Zimbabwe van Miranda Bent - WaarBenJij.nu Lopend naar neushoorns!!!!! - Reisverslag uit Harare, Zimbabwe van Miranda Bent - WaarBenJij.nu

Lopend naar neushoorns!!!!!

Door: Mier

Blijf op de hoogte en volg Miranda

08 September 2006 | Zimbabwe, Harare

Ben ik alweer!
Nou, de vorige keer waren wij kwart voor 1 terug bij de "opstapplek" van de truck, die om 1 uur zou komen, waren ze vergeten ons vijfjes op te pikken en zaten ze al bijna bij de grens naar Zimbabwe... dus uiteindelijk werden we om 2 uur opgepikt, lekker zitten smelten in het zonnetje... :-( Ja ma, overdag is het heerlijk warm! De nachten zijn nu overigens niet meer zo koud hoor, slaap gewoon zonder sokken! hahahaha)
De grens overgaan naar Zimbabwe duurde maar 3 uur... en dat voor een stempeltje.. ;-)
Uiteindelijk pas rond 11 uur 's avonds op de campsite bij Bulawayo, weer op schema dus, maar wel pas rond middernacht aan het avondeten!
De volgende dag hadden we een gamedrive door Matopos NP. In de ochtend een beetje saai.. eerst naar wat muurschilderingen kijken, op zich best leuk, maar na een half uur had ik de verhalen over bosjesmannen enzo ECHT wel gehad! Toen naar een 'dorpje', kijken hoe de mensen wonen... nou, hier heb ik dus een hekel aan... allemaal in zo'n hutje en toen kwam het 'opperhoofd'. Helemaal met veren enzo. Maar hij was supergrappig en stond daar maar te lachen, ik ging er ook van lachen, dus nou ja, weer een dag gelachen (in het kader van "een dag niet gelachen,is een dag niet geleefd" niet verkeerd dus!)
Daarna ben ik lekker weggelopen en kregen we lunch bij de jeeps. Heerlijk verse broodjes met salades, lekker bijkomen!
Toen begon het leuke deel van de dag, zoeken naar wild. Al snel kwamen we een aantal neushoorns tegen. De gids ging zeggen dat we ze veel dichterbij gingen zien, dus ik dacht ergens verderop... maar nee hoor, we gingen er lopend naartoe!!!!!
Eerst dus alle instructies: in groepjes van 8 in een rijtje erna toe, de groep neushoorns van voren naderen en dichtbij allemaal laag gaan zitten dicht bij elkaar. Onder geen beding mocht je weg gaan rennen, want dan zouden ze gaan aanvallen en zou je dus de hele groep in gevaar brengen. Moet zeggen dat ik het na deze instructies best wel even benauwd kreeg.... Maar nadat de eerste groep heelhuids terug kwam bij de jeep, had ik iets meer vertrouwen. Ik mochte zelfs nog iets dichterbij gaan zitten voor de foto, tja, je kent me, alles voor de foto! ;-) We zaten voor een groepje en rechts van ons lag er nog eentje. Ineens ging er eentje staan, maar die bleef gelukkig wel op afstand. Moet zeggen... het was een hele nieuwe en supergave ervaring voor me! Eng is nog wel als je 1 voor 1 op moet gaan staan en terug moet gaan lopen, je loopt dan met je rug naar de neushoorns toen en hebt geen idee wat ze doen. Maar ik ben dus weer veilig bij de jeep gekomen!
Na een uurtje zagen we nog een moeder met 2 dochters op een open veld lopen grazen en een mannetje op enige afstand. We gingen weer lopen! Nu dus wel in een grotere bocht ernaar toe. De extra instructie was om niet tussen de wijfjes en het mannetje te komen, want het mannetje had "zin" en dan moet je niet in de weg staan... hihi
We gingen dus weer zitten op zo'n 8 meter afstand, maar omdat ze liepen te grazen, waren ze op een gegeven moment nog maar 3 meter bij ons vandaan, moet zeggen dat mijn hart toen wel in mijn keel klopte... toch iets naar voren om met ze op de foto te gaan en toen sprong die ene ineens weg, grote stofwolk en iedereen een hartverzakking!!
Tja Saar, gingen we vorig jaar in Limburg nog op de loop voor een paar simpele koeien, nu bleef je tante 'gewoon' zitten vlak voor een paar neushoorns, ben je trots op me? :-)
Uiteindelijk ook weer netjes bij de jeep gekomen met een GIGA-KICK!!!!! (Hoezo "alweer Afrika"?? Weer een nieuwe ervaring! ;-))
Helaas zijn we niet naar het graf van Cecil Rhodes geweest. Vond dat 10 jaar terug heel indrukwekkend (het uitzicht hoor), maar de gidsen boycotten het omdat ze er 10 dollar entree vragen en dat vinden ze boven proporties. Doe ik het maar met de herinnering van ooit!
Gister zijn we in de middag bij Vic Falls aangekomen. Eerst met de groep excursies boeken. Het meerendeel gaat raften natuurlijk, maar ik ben daar in 1996 al van genezen. Ik kies voor de helicoptervlucht boven de watervallen. Marieke wil de tandemparachutesprong doen, maar het vliegtuig is kapot en dus gaat ze met ons mee in de heli.
Na het boeken zijn we nog even naar Ilala Lodge geweest om te genieten van een heerlijke dubbele Amarula.
Terug op de campsite de tenten opgezet, volgens mij voor het eerst met licht!
Vanmorgen werden we om 9 uur opgehaald voor de heli. Deze vertrekt uit Zambia en dus weer een stempeltje erbij in het paspoort!
Gelukkig ging dit sneller dan Zuid Afrika-Zimbabwe en dus zaten we even voor 10 uur in de heli! Ik zat naast de piloot en even dacht ik dat ik geen ruit voor me had. Mooi uitzicht, maar toch ook wel heel erg eng!!!
We zien heel mooi hoe de delta naar de watervallen toe stroomt en hoe het erna in de kloof verder gaat. Ook zien we de regenboog erg goed! Toppie dus!
Terug in Vic Falls nog wat op de houtmarkt gelopen. Wel nog steeds een groot aanbod, maar ik weet het nu wel. Overigens ook niet meer zoveel keus in giraffen, maar die had ik ook niet nodig.
Uiteindelijk heb ik 2 kaarten van Afrika gekocht (soort van aquarellen): eentje hoe ze Afrika weergaven in 1625 en eentje van deze eeuw. Weet niet of ik ze op ga hangen, maar heb ze maar meegenomen, lekker lopen dollen over de prijs. Kreeg een koker mee om ze te vervoeren, maar die zat vol met spinnenwebben... brrr... misschien wel een vogelspineitje kado! Op de campsite even met het broodmes de koker op maat gemaakt en met een doek uitgeracht.. ook nog maar een plastic zak er omheen, wil natuurlijk niets engs in mijn tas! Mutsje he?! ;-)
Vanmiddag naar de watervallen, maar dan dus vanaf de grond. Moet zeggen dat ik ze nog nooit gezien had met zoveel water, helemaal super!!!! We hebben er zo'n 2 uur rondgelopen en in vele standjes foto's genomen. Morgen gaan we naar Chobe NP en dat betekent dus de grens over naar Botswana.
Het bericht van die Steve Irwin is ook hier doorgekomen! Ik overweeg nu in een kooi naar witte haaien te gaan kijken... in de kooi is dat niet zo gevaarlijk... Grapje pa en ma!!
Week 1 zit erop en ik heb al zoveel highlights, ben een happy mensje!! ;-)
Fijn dat jullie ook weer goed weer hebben, geniet ervan!
Peter, jij een hele goede rit naar Rusland!!
Mier
xxx

  • 08 September 2006 - 17:19

    Pa En Ma:

    Mier het is te mooi om waar te zijn.Maar toch...... geef mijn portie maar aan Fikkie.Die beesten zijn mij te groot.Watervallen lijken me weer wel wat maar dan weer niet in zo'n heli.Griet geniet maar weer fijn verder.Enne....toch wel leuk zo'n internetcafé hihihi XXX

  • 08 September 2006 - 19:06

    Edwin:

    Hoi Miranda,

    Gewelidig om je verhalen te lezen. Leuk hoor.
    Kan haast ook niet meer wachten totdat wij gaan. Dan naar Oost Afrika. Nog 2-weken wachten. Jij heel veel plezier.
    Gr Edwin

  • 09 September 2006 - 08:31

    Peter En Diana:

    Ja idd voor mij begint vannacht het avontuur, goed dat je daar nog aan dacht. Geniet jij nog lekker daar van je vakantie. Wel gek he normaal zo dicht bij elkaar en nu leven we beide in een andere wereld ja Holland is zo gek nog niet. Ik kan nu niet meer je verhalen volgen maar doe dat uiteraard weer als ik terug ben dan haal ik alles wel weer in, als je dan weer terug bent de foto's erbij en ik heb een compleet beeld.
    Groetjes en tot later.

  • 09 September 2006 - 17:27

    Birgitte:

    Hoi Miran, super dat het tot nu toe al zo geweldig is. Jammer dat je niet naar het graf van Cecil Rhodes kon gaan, was wel benieuwd of er veel veranderd is in de afgelopen 10 jaar. Dat wordt vast weer cencureren in alle foto's, het zullen er wel weer heel veel worden. We zullen je reis zeker blijven volgen, ben heel benieuwd wat je nog mee gaat maken in namibie. Groetjes uit brabant, de amarula is ook hier doorgedrongen. Birgitte en peter

  • 10 September 2006 - 08:57

    Anjo:

    Hoi Mier!
    Super om je verhaal te lezen. Deze eerste week van je reis is een stuk gelijk aan mijn reis 2 jaar geleden. Inclusief de 10 dollar voor het uizicht en de neushoorns! Hadden jullie gidsen ook een stok? Wij vroegen ons af of je daar een neushoorn mee kan wegjagen, maar nee die was voor de slangen
    ;-)!
    Wel spijt dat ik die helicoptervlucht boven Vic Falls niet heb gedaan!
    Heel veel plezier daar en ben heel nieuwsgierig naar dat deel van je reis!!!!
    Groetjes.

  • 10 September 2006 - 10:49

    Martine:

    Wat een superreis weer! Ik vind het maar stoer dat je zo dicht bij die neushoorns durft te komen! En dan nog even in een heli stappen! Ik ging me net afvragen "What's next?" maar zwemmen met witte haaien is blijkbaar nog maar een klein stapje verder voor je....brrrr...! Jij liever dan ik! Maar dan weer wel mutsen over spinnen :-)haha!

  • 10 September 2006 - 11:29

    Boukje:

    Hoi Mier,
    Gaaf om je lezen waar ik zo'n 5 jaar geleden ben geweest. Nog leuker is natuurlijk dat je het zo naar je zin hebt! Have fun en tot mails.

  • 10 September 2006 - 19:15

    Ien:

    Dankjedankje...ben er helemaal bij!
    GENIET ZE!!!
    Schiet een paar mooie vogelfoto's!!! Groetknuf.

  • 11 September 2006 - 08:56

    Baukje:

    Ik smul van je verhalen. Zie het helemaal voor me. Heb destijds in Botswana ook van die wandeltochten gedaan met een groep. Alleen hadden alle neushoorns zich toen verstopt. Blijf genieten van ieder moment, want 'time flies when you're having fun'!!

  • 11 September 2006 - 20:15

    Alice:

    Ha die Mier, dat klinkt weer helemaal toppie. En volgens mij ben je daar weer de nodige grenzen aan het verleggen... neus en hoorn van dichtbij..., zonder grond onder je voeten in een heli... Hebben ze daar geen skibergen ?! Ha,ha Overigens is de kudde compleet ! Maar geniet nog even volop van de Afrika pracht en zon. En denk inderdaad een beetje aan dundee als je erg gekke voorstellen krijgt ;-) Liefs en een dikke knuffel, Al X

  • 12 September 2006 - 07:45

    Suzanne:

    Hey Miertje, vertel eens wat meer over Hercules.. ;-)) Ha ha ha...
    By the way, ik heb ons opgegeven voor de wintersport, tis maar dat je het ff weet ;-) Have fun!!

  • 12 September 2006 - 10:57

    Yvonne:

    Ja Mier! Vertel eens wat meer over Hercules. Die wilde dieren zijn natuurlijk ook best grappig maar ik ben meer geinteresseerd in Hercules. Is het wat??Zijn naam insinueert genoeg! hihihi! XX

  • 13 September 2006 - 23:20

    Angelo & A-M:

    Wow wat een verhaal van die neushoorns. Gaaf !! Wij hebben alleen maar bomen, meren, bergen, watervallen en nog meer meren, bomen, watervallen en bergen gezien enz. enz. Nee hoor het is hier supermooi en we hebben beren gespot en gisteren orca's. Het is gewoon anders dan Afrika, maar ja na Afrika ben je voorgoed verpest voor alle andere werelddelen, als het gaat om wildlife dan. Jouw helicoptervucht klinkt ook kicken! Wij vliegen zaterdag met een watervliegtuig ! We kijken er enorm naar uit. ben heel benieuwd hoe we dat gaan ervaren. Morgen een boottocht naar eilanden hier en hopelijk veel wild onderweg. Veel plezier daar ! Liefs A&A

  • 17 September 2006 - 20:09

    Claudia:

    In 1 zinnetje: geweldige verhalen.Meer!!!!!! xxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Miranda

Reisomschrijving : http://www.shoestring.nl/www/index.php?m=brochure&selectie1=2&reiscode=GRSSZA Mijn eigen site : http://www.mierenzo.nl/ ROUTE: Zuid Afrika Vr 1 sept: Amsterdam -> Pretroria Za 2 sept: Pretoria --> Kruger NP Zo 3 sept: Kruger NP Ma 4 sept: Kruger NP -> Tshipise Zimbabwe Di 5 sept: Tshipise -> Bulawayo Wo 6 sept: Bulawayo Do 7 sept: Bulawayo -> Victoria Falls Vr 8 sept: Victoria Falls Botswana Za 9 sept: Victoria Falls -> Kasane Zo 10 sept: Kasane -> Maun Ma 11 sept: Okavango Delta Di 12 sept: Okavango Delta Namibië Wo 13 sept: Maun -> Buitepos Do 14 sept: Buitepos -> Waterbergplateau Vr 15 sept: Waterbergplateau-> Etosha NP Za 16 sept: Etosha NP Zo 17 sept: Etosha NP Ma 18 sept: Etosha NP -> Damaraland Di 19 sept: Damaraland -> Swakopmund Wo 20 sept: Swakopmund Do 21 sept: Swakopmund -> Sesriem Vr 22 sept: Sesriem Za 23 sept: Sesriem -> Fish River Canyon Zo 24 sept: Fish River Canyon -> Oranjerivier Zuid Afrika Ma 25 sept: Oranjerivier --> Kaapstad Di 26 sept: Kaapstad Wo 27 sept: Kaapstad Do 28 sept: Kaapstad Vr 29 sept: Kaapstad Za 30 sept: Amsterdam

Actief sinds 11 Aug. 2006
Verslag gelezen: 169
Totaal aantal bezoekers 29723

Voorgaande reizen:

01 September 2006 - 30 September 2006

Mijn eerste reis

Landen bezocht: